Oldalak

2009. július 13., hétfő

Syrie James: Jane Austen naplója


Egyételmű: csalódás! Persze engem is a kíváncsiság hajtott és hát miért ne, adjunk esélyt annak hogy jó lesz. Egy könnyed nyári olvasmány, de ....Aki meg akarja őrizni Austenról és műveiről alkotott elképzeléseit ne olvassa el. Persze kétség sem fér hozzá hogy semmi köze Jane Austen-hez és állítólagos titkos naplójához a regénynek, mégis abba a csapdába estem, hogy megvettem és elolvastam. Igaz mindebben egy magyar szakos kollégám lelkes és pozitív élménybeszámolója közrejátszott. Gondoltam egy irodalom szakos ért hozzá ... de hihetetlen csalódás volt számomra a könyv.
Nem, nem tényekre vágytam, hanem valami eredetiségre! Ezzel szemben mit kaptam? Az írónő (Jane Austen) koppintását! Igen, bár a regény arra épül, hogy ez egy napló átdolgozott és regényesített formája, amiből az derül ki, hogy Austen az életből - a vele megtörtént esetekből - kreálja zseniális történeteit, az egész regény Austen műveinek egyvelege. Számos kulcsfontosságú mozzanat az Értelem és Érzelem, a Büszkeség és Balítélet valamint a Meggyőző érvek c. regényekből lett "másolva". Hihetetlen számomra, hogy tud valaki így hasznot húzni már megírt és csupán egybegyúrt regényekből. Kétségkívül ügyes! De szomorú is ez. Nincs azzal az ötlettel semmi baj hogy megtaláljuk hirtelen Jane Austen titkos naplóját melyben titkos szerelemről van szó, de kedves Syrie James valami eredetit is kitalálhatott volna mint hogy lehúzunk még egy bőrt Mr Darcy-ról...
Sajnálom, ez csak az ÉN véleményem, remélem nem sértek vele senkit. De valakinek aki a diplmamunkáját Jane Austen-ből írta anno, ez a könyv...CSALÓDÁS.

4 megjegyzés:

Trudi írta...

Véletlenül idetévedtem, bocsi, hogy csak így ideírok, de mivel nagy rajongója vagyok Jane Austen-nek, én is nézegettem ezt a könyvet. De pont amiatt, amiket leírtál mégsem vettem meg, nem is olvastam el. Viszont nekem nagy élmény volt Gróf Nádasdy Borbála visszaemlékezéseinek mindkét kötete.

Névtelen írta...

Én is nagyon nézegettem ezt a könyvet... jó, hogy nem vettem meg. Köszönöm az élmény beszámolót!

Évi írta...

Ettől csak a Büszkeség és balítélet folytatása rosszabb.

Unknown írta...

én ma elolvastam.. a legdurvább az, hogy a könyv elején váltig állítja az író, hogy eredeti kéziratok feldolgozásából készítette a kötetet, aztán a végén, az utószóban, pár sorban megemlíti, hogy a könyv itt-ott valóban felhasznált levelezéseket, de tulajdonképpen az egész kitaláció. persze biztos lehetne itt nagyon okosnak lenni és előre tudni, hogy fikció, de ha a könyv elején vagy ötször leírják, hogy eredeti kéziratok alapján, ilyen-olyan egyetem meg alapítvány támogatásával (amik szintén nem léteznek), akkor azért szerintem ember (és Jane Austen rajongó) legyen a talpán, aki nem veszi be. Egyszóval: Csalódás. Igen.